Migratie van Invision Community 4 naar Discourse

Goedemiddag lieve en behulpzame Discourse-mensen.

Context

Ik run een relatief kleine, maar 20 jaar oude schrijversgemeenschap op Invision Community 4. Momenteel hebben we 30-plus actieve gebruikers (van de 990) met 7000 onderwerpen (verhalen) en 103.000 reacties. Dit is puur een hobbyproject, geen geldmaker.

Aangezien ik geen technisch persoon ben, hosten we direct bij Invision. Hoewel ik tevreden ben met de service, is de maandelijkse vergoeding flink gestegen. Van $25 in de eerste jaren naar momenteel $45. Deze maandelijkse prijs zal waarschijnlijk weer stijgen wanneer we gedwongen worden geĂĽpgraded naar het aangekondigde Invision Community 5.

De afgelopen maanden, in de eerste helft van 2025, heb ik wat van mijn vrije tijd geĂŻnvesteerd in het onderzoeken van de mogelijke toekomstige paden van mijn gemeenschap. Ik wil de toekomst van de gemeenschap voor het komende decennium verzekeren. En ik denk dat Discourse het meest toekomstgerichte platform voor ons kan zijn.

Zorgen

• Vermijd onrealistische prijsstijgingen voor dezelfde basisservice. We gebruiken of hebben geen van de geavanceerde B2B-services nodig. Er is een omslagpunt waarop het voelt alsof we beter af zouden zijn met DIY.
  • Vermijd vendor lock-in met Invision Community 5. Als we ontevreden zijn, zullen er waarschijnlijk niet direct compatibele converters zijn. Dus ik wil dat vermijden en deze risico’s voor zijn.

Vragen

1. Conversie. Er bestaan scripts om databases te converteren naar een formaat dat compatibel is met Discourse. Ik ben er echter niet volledig van overtuigd dat ik dit kan realiseren. Er zijn hier mensen die hierbij kunnen helpen. Ik heb video’s bekeken over hoe je dit doet. En er zijn (verouderde) tutorials beschikbaar. Tot nu toe heb ik geen succes gehad. Waarschijnlijk omdat (a) mijn gebrek aan ervaring en (b) MacOS hier ook niet ideaal voor is.
  2. Hosting. Zelf hosten lijkt het meest kostenefficiënte pad. Digital Ocean heeft Discourse droplets. Hun prijsberekening voor een gemeenschap zoals de mijne was ongeveer $10/maand. Ik heb geprobeerd er een op te zetten, maar faalde. Zijn er aanbevolen alternatieven?
  3. Pad vooruit. Is er een realistisch scenario waarin we zowel de conversie als de hosting kunnen realiseren voor een prijs die lager is dan wat we momenteel betalen? Is het realistisch om dit zelf te leren, of blijft de leercurve steil? Zal ik meer tijd besteden aan debuggen dan aan schrijven?

Bedankt voor het lezen tot hier. Ik sta zeer open om te leren en uitgedaagd te worden op mijn aannames.

4 likes

Het zou goed zijn om te horen waar je faalde in stap #1 en #2. Wat ging er mis? Misschien is er slechts een klein probleem. Ik raad je aan om hiervoor aparte supporttopics te openen, met zoveel mogelijk details.

5 likes

You might find this guide really helpful:

It walks through the full migration process from Invision Community 4 to Discourse and is one of the most reliable and up-to-date resources available for this type of migration.

Wishing you and your community all the best for a smooth transition ahead! :sparkles:

6 likes

Bedankt, @RGJ ,

1. Met de converter kreeg ik deze helemaal niet aan de praat. De installatie mislukte vanwege conflicterende Ruby-versies op macOS. Ik heb geprobeerd dit in Terminal op te lossen, maar kwam niet ver.

2. Op #2 (Digital Ocean) slaagde ik er, ondanks het volgen van meerdere tutorials, niet in om een enkele droplet lokaal te laten draaien. Klassieke beginnelingenvloek.

@jahan_gagan Bedankt voor de link. Ik heb eindelijk wat vrije tijd aanstaande zondag om je gids gedetailleerd te bekijken.

1. Verwerkt ipboard4.rb:
  • privĂ©berichten, peilingen, waarschuwingen/waarschuwingen en aangepaste berichtvelden?

• inline afbeeldingen/bijlagen herschrijven van IC4’s /uploads-schema naar Discourse-uploads?

• BBCode → Markdown-transformaties buiten de standaard cook?

1. Kunt u de verwachte runtime/geheugenvoetafdrukken voor ongeveer 7k onderwerpen / 103k berichten schatten?